משה טיסונה: מתי ניתנות מניות הטבה לבעלי מניות?

במובן מסוים, מניות הטבה הן מניות רגילות לכל דבר. גם הן מהוות תעודת בעלות שהופכת את המחזיק בהן לבעל אחוז כזה או אחר בבעלות על החברה שהנפיקה אותן. בנוסף, גם מבחינת הסחירות שלהן, מדובר בנייר סחיר לכל דבר, שניתן למכור אותו בבורסה לניירות ערך, כל המעוניין.

משה טיסונה - מסחר במניות

מניות הטבה או מניות רגילות? (jscreationzs)

מאת צוות האינטרנט – משה טיסונה

 

עם זאת, מסביר משה טיסונה, ישנו הבדל עיקרי בין מניות ההטבה לבין הסוג הרגיל, בכך שלא ניתן לרכוש אותן. הדרך לקבל סוג זה של נייר ערך אפשרי רק במידה והחברה המנפיקה מחליטה לחלק אותן לבעלי המניות הרגילות. על רקע עובדות אלה עולה השאלה – מתי ובאילו נסיבות מחולקת הטבה זו.

הטבה עקיפה

משה טיסונה מסביר מניות הטבה מחולקות, על פי רוב, מתוך רצון של החברה לשפר את הסחירות של ניירות הערך שלה, שמוחזקים בידי הציבור. שלא כמשתמע שמשמן, מניות ההטבה אינן מהוות הטבה ישירה. שלא כמו במקרה של חלוקת דיבידנד במזומן, לא מדובר על תקבול שניתן למדוד בכסף באופן ישיר. למעשה, ברגע החלוקה אין כל שינוי בשווי הכספי של סך המניות שבידי הציבור.

לאחר החלוקה, מציין משה טיסונה, כמות המניות אומנם עלתה, אבל הערך של כל נייר ונייר ירד בהתאם. נדגים: לאבי היו 10 מניות, ששווי כל אחת הוא 100 שקלים (ובסך הכל מדובר על שוויי כלל של 1000 ₪). לאחר שאבי קיבל מניית הטבה אחת,  עדיין נותרו בידו מניות בשווי של 1000 ₪, אלא שכעת כל מנייה שווה מעט יותר מ-90 ₪ (1000 ₪ חלקי 11 מניות). צעד זה מהווה הטבה עקיפה, זאת משום שירידת המחיר של כל מנייה הופכת אותה לאטרקטיבית יותר מבחינת הפסיכולוגיה של המשקיעים.

מורידים את המחיר

כפי שמסביר משה טיסונה, חלוקה של מניות הטבה מביאה להורדת מחירה של כל מניה. בדיוק בשל סיבה זו, חלק גדול מהחברות שמחליטות על חלוקה של מניות הטבה עושות זאת לאחר תקופת מה שבה מחיר המניה טיפס. כאשר מחירה של כל מנייה בודדת הופך לגבוה, או אז המשמעות של הורדת מחיר המניה באופן מלאכותי מביאה לעלייה בעניין הציבורי במניה ובכך – השוק מזרים יותר ביקושים.

לסיכום, מניות הטבה ניתנות כאשר החברה מבקשת ליצור ביקושים בדרך של הורדת מחירה של כל מניה.

משה טיסונה הוא יזם ואיש עסקים שמתמחה בפעילות מסחר במטבע חוץ, מניות והשקעות נדל”ן באירופה.

אודות משה טיסונה

משה טיסונה, יזם ואיש עסקים. עוסק באפיון מערכות, אינטרנט מסחרי, מסחר במניות ובמט"ח והשקעות נדל"ן באירופה. צרו קשר עם מושיק טיסונה: IDI, רח' הסדנאות 8, הרצליה טל: 03-7558302
פורסם בקטגוריה בורסה ומניות, מאמרים כלליים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *